Nuffnang

Sunday 10 December 2017

Ika Yang Itu






Bila Ika Bercerita Sendiri

"Cerita Ika tu cerita benar ya? Ada sambungan tak?"

Jawapan saya -TIDAK. Cerita Ika adalah rekaan saya sepenuhnya. Untuk soalan kedua, jawapannya juga TIDAK. Saya tiada berhajat untuk menyambung kisah Ika. Biarlah begitu bahagia Ika.

Ika Yang Saya Kenal

Menggunakan gaya sudut pandangan orang pertama sebagai medium penceritaan kisah Ika, sebenarnya mencabar kreativiti dan imaginasi Haswida Abu Bakar yang sudah biasa dengan gaya penceritaan sudut pandang orang ketiga dan omniscient. Sungguhpun begitu, kelebihan yang ada pada gaya penulisan ini, baik kepada saya mahupun pembaca adalah kami tidak mampu untuk membenci Ika sepenuhnya walaupun dia adalah perampas suami Kak Zila.

Menulis dalam gaya ini menjadikan saya dan pembaca kenal hati dan budi  Zulaikha Mat Ayob. Perempuan dari keluarga nelayan dari Tanjung Dawai yang terdesak untuk keluar dari kemiskinan. Saya dan pembaca faham  kenapa Ika memilih abang Ray walaupun hati sebenarnya milik Idil. Sehingga sanggup 'menikam belakang' Kak Zila yang selama ini menganggap dia sebagai adik sendiri.

Pengalaman ketika menulis kisah Ika

Pernah ada ketika apabila saya benci dengan tingkah berani mati Ika ini. Sehingga menjadikan saya berhenti menulis kisah Ika dan biarkan diam  berbulan-bulan lamanya.


"Bagus ada perasaan begitu. Tandanya watak Ika itu hidup tanpa ada pengaruh dari Haswida Abu Bakar. Teruskan. Ikut suara hati. Tapi ingat jangan sesekali campurtangan. Jangan ada campurtangan Haswida Abu Bakar. Jika tidak kisah Ika akan jadi tidak logik dan bosan."

Kata nasihat dari seorang kakak penulis yang saya kagum menjadi saya tidak habis fikir berhari-hari. 'Jangan ada campurtangan Haswida Abu Bakar.'? Hal yang ini saya tidak faham. Bagaimana mungkin tiada campurtangan penulis, inikan kisah karangan saya sendiri? Pelikkan?

Rupanya menjadi seorang penulis cerita tidak mudah. Penulis dan ceritanya harus ada jurang dan sempadan. Barulah cerita itu boleh berkembang dengan 'elok' dan menarik. Ikut suara hati jangan ikut kata akal. 

Maka cerita Ika saya sambung dalam hati tidak suka. Bagaimana? Saya menjadi Ika. Ya...benar, sebagai penulis kita adalah penulis skrip, pengarah dan pelakon. Kita harus jiwai semua watak yang kita cipta. Bina dan biarkan ia berkembang mengikut acuan yang telah kita bentuk. Walaupun kita sudah merancang A sebagai pengakhiran, kalau jalan ceritanya menuju ke D, maka kita akur jangan mencipta simpang dan lorong  pintas agar jalan cerita itu tetap menjadi A.


Komen Pembaca

Ramai yang memberi luahan dan komen, mereka tidak sampai hati membenci Ika walaupun ada sebahagian rasa tidak suka dengan cara Ika.

Anda yang baru membaca kisah Ika bagaimana pula?


No comments:

Post a Comment