Nuffnang

Wednesday 29 July 2020

CAMERON HIGHLANDS-BUKIT BUKAU TEH





Lembah dan Bukit Bukau Teh

Definisi Cameron Highlands pada saya adalah lembah dan bukit bukau teh. Memberi ketenangan di hati.

Perancangan awal untuk duduk lepak menghirup teh panas di dalam ‘kafe teh’, sambil memandang rumpun teh hijau yang berpetak di dasar lembah teh. Tidak kesampaian. ‘Kafe teh’ penuh dengan pengunjung. Sungguhpun begitu, saya dan suami masih diizinkan Ar Rahman melihat ruang lanskap ladang teh yang indah dan memberi ketenangan di hati. Alhamdullillah.



Dari situ kami ‘ride’ turun dan singgah solat di masjid An Nur di Ringlet. Sepanjang ‘ride’ turun jalan menghala naik ke Tanah Rata masih lagi jam seperti ketika kami ride naik tengahari tadi. Ketika itu sudah hampir jam 5 petang.


Dalam perjalanan turun ke Tapah, kami singgah makan durian di gerai tepi jalan. Sekilo Rm 8 ringgit. Maka empat biji jumlah yang perlu dibayar adalah RM 38. Semua enak! Tuan kedai pun baik hati. Ada di antara buah yang dibuka itu isinya keras. Mangkaq kata orang Kedah. Maka bahagian itu diambil dan ditimbang isinya dan diganti dalam 'kuantiti' berat yang sama.




Ketika membayar pandangan saya menangkap bungkusan plastik buluh perindu yang bergantungan pada bahagian depan gerai. Untuk dijual ya. Sebungkus RM 40.

“Untuk buat ubat”

Cerita penjual di situ apabila saya bertanya tentang buluh perindu ini. Persoalan saya ketika itu- adakah itu buluh perindu? Hanya yang arif saja tahu. Kenyang perut kami pun sambung ride turun semula.




Air Terjun Lata Iskandar



Seperti yang dirancang, kami berhenti di Lata Iskandar. Ketika ini hujan sudah lama berhenti. Tetapi awan masih lagi mendung.


Lata Iskandar terletak 25 kilometer ke Ringlet (dari Tapah). Struktur air terjun ini dibentuk dari beberapa tingkat batu granit. Kawasan ini adalah sebahagian kawasan Hutan Lipur Tapah. Lata Iskandar ini sentiasa saja penuh dengan  pengunjung. Berkelah dan bermandi manda. A family moment.

Cerita ini juga ada di Youtube - (akan dimuat naik minggu hadapan di sini)



 *Tiada kajian dan penulis khusus tentang Lata Iskandar yang saya perolehi ketika menulis artikel ini.

**Bahagian satu cerita ride ini boleh dibaca dalam post Diari Kembara sebelum ini-minggu lepas.

No comments:

Post a Comment