Nuffnang

Sunday 11 February 2018

Chalet Masyarakat Nyamuk






Blue Tribes Chalet Di Koh Lipe

Blue Tribes Chalet menjadi pilihan saya untuk diinap ketika di Koh Lipe. Pemilihan ini berdasarkan barisan gambar yang cantik dan menarik. Sungguhpun begitu kriteria utama pemilihan Blue Tribes ini adalah i) penginapan berhadapan laut (pemandangan yang cantik), ii) rekabentuk senibinanya cantik dan unik-seperti rumah kampung Melayu dan iii) harga murah untuk dua malam -RM380 (dua bilik dan muat untuk 5 orang) tidak termasuk sarapan.Terpegun saya sebaik saja sampai dan melihat sendiri suasana itu. Serupa seperti di dalam gambar! Tiada sedikitpun yang berubah. Alhamdulillah. Cantik.



Sebuah chalet kayu dua tingkat berkonsepkan rumah kampung yang dimiliki oleh warganegara Eropah (Itali kalau tak salah saya). Chalet dua bilik. Sebuah bilik katil double untuk dua orang di tingkat bawah bersama bilik air dan di tingkat atas bilik berkonsepkan anjung rumah yang mempunyai tiga katil single. Bersambung dengan beranda. Tiada bilik air. Maka penghuni di tingkat atas harus berkongsi bilik air dengan penghuni di tingkat bawah. Antara beranda dan anjung dipisahkan dengan pintu kayu lipat. Saya teruja dan suka. Tingkat atas dan bawah disambungkan dengan tangga kayu di luar rumah (pinggang rumah). Cantik! Maka saya dan kakak memilih bilik bawah. Daddy dan anak-anak lelaki berbilik di tingkat atas.

Pada sebelah malam sepanjang pantai Pattaya (di hadapan Chalet) berlaku pelbagai aktiviti malam yang menjadikan pantai ini ‘hidup’ dan cerah. Antaranya pertunjukkan main api di sana sini oleh masyarakat kampung. Bersantai dan lepak di atas pantai di hadapan bar yang berderet di pantai putih bersih ini dan ada juga yang bermain-main dengan ombak di pantai. Meriah! Happening kata orang putih.






Antara Masyarakat Nyamuk dan Komuniti Semut


“Mak semut banyak di atas. Di bawah batal rehat.”

Adu si bongsu dan saya menyuruh dia ke lobi mengadu. Maka dengan pantas orang chalet datang dan membersihkan komuniti semut merah yang berkampung di situ. Kisah ini tidak berhenti di sini dan bersambung lagi pada sebelah malam dengan lawatan masyarakat nyamuk pula ke anjung rumah. Maka malam itu hero-hero saya tidak dapat tidur  nyenyak kerana terpaksa ‘berperang’ dengan masyarakat nyamuk yang garang-garang belaka. Esoknya badan mereka merah sana sini. Maka si abang dan si adik mula merungut tidak suka dengan chalet ini.

“Pangkah besar!”

Apabila kami mengadu pada orang chalet mereka hanya senyum. Tiada sepatah ayat pun keluar dari mulut. Adakah mereka tidak faham bahasa Inggeris atau mereka sudah dapat mengagak keadaan ini?

Sehubungan dengan ini, ketika berjalan-jalan di Pattaya Walk kami membeli  repellent nyamuk dan penyembur nyamuk. Sungguhpun begitu, kedua-duanya hanya bertahan sementara. Mungkin masyarakat nyamuk ini sudah biasa dan imum dengan racun dan bahan yang menjadi ramuan repellent dan penyembur nyamuk ini.

Koh Lipe Rupanya Pulau Nyamuk.

Hanya ketika di situ kami tahu bahawa Koh Lipe yang cantik sangat ini dikongsi dengan masyarakat nyamuk. Perkongsian ini akan menjadi ‘perang besar’ apabila Chalet berkenaan tiada kemudahan penghawa dingin dan cuma hanya kipas seperti Blue Tribes. Maka yang ingin ke Koh Lipe tempahlah bilik berhawa dingin walaupun chalet yang tiada penghawa dingin sebenarnya tidak panas dan selesa.



Sungguhpun begitu, Koh Lipe sebuah pulau yang pesona dan landskapnya indah. Bersih dan udaranya segar. Jika disoal adakah ia sesuai digelar 'The Maldives of Thailand'? Jawapan saya mungkin ya  kerana saya tidak pernah ke situ.


Mengikut citarasa saya kalau perlu diberi bintang. Kategori hotel untuk bilik keluarga anak-anak besar - 1/5. Sungguhpun begitu jika diambil kira keseluruhan yang dirangkum 1. letak duduk hotel, 2. pemandangan alam sekitar dan 3. kemudahan maka seperti yang saya ceritakan di atas dan pada segmen bicara Diari Kembara sebelum ini:


1. Pattaya Walk  
2. Aktiviti Snorkeling 

maka Chalet Blue Tribes ini pada saya 3/5. Sungguhpun begitu, masih ada deretan hotel dan chalet yang lain saya kira lebih selesa dari Blue Tribes ini di Pattaya Beach yang mempunyai pencirian sama seperti keindahan landskap dan kemudahan aktiviti snorkeling.




No comments:

Post a Comment