Nuffnang

Sunday 12 August 2018

JOM PI SABAH...Tip Of Borneo Tu Best Ka?






KOTA BELUD KE KUDAT

Kalau merujuk kepada tentatif program destinasi singgah seterusnya adalah Usukan Cove yang dari pembacaan sangat cantik pantainya. Memandangkan keadaan diri yang kian kurang ‘stamina’ dan perut pula masih belum diisi, tambah pula arah jalannya luar dari laluan utama. Harus melencong lebih kurang 30 minit ke barat dan kemudian harus berpatah balik pula ke Kota Belud. Maka saya dan daddy mengambil keputusan untuk lupakan saja. Yang penting kami harus sampai ke Tip Of Borneo sebelum matahari terbenam.
Walaupun waktu jam Sabah adalah sama dengan Semenanjung, di sini ruang gelap dan cerahnya sejam lebih  sikit awalnya dari Semenanjung. Pada ketika hari saya berada di sana, waktu maghrib adalah sekitar jam 6.08 petang dan Isyak sekitar jam 7.23 malam. Subuh pula adalah pada 4.57 pagi dan matahari naik pada sekitar 6.20 pagi.


Tip of Borneo Kami Datang!

Perjalanan ke Tip Of Borneo yang terletak di Kudat, ‘hujung tanduk pertama’ kata daddy, tidak bosan. Menyusuri jalan luar bandar atau countryside adalah objektif utama kenapa saya dan suami gemarkan percutian kembara begini. Hanya dengan memandu jalan-jalan seperti inilah budaya dan alam masyarakat setempat dapat dilihat secara ‘first-hand’. Antara, kami sempat singgah pada salah satu gerai buahan yang bertompok sepanjang jalan. Pandangan saya melekat pada tandan-tandan pisang kemerahan yang digantung. Hati mula teringin merasa. Anak-anak yang sudah bangun sebaik saja kereta berhenti memandang sekeliling. Cuba meneka-neka di mana mereka ketika ini.

           
             “Tanya buah salak berapa sebungkus?” Suruh daddy dan saya melangkah keluar kereta. Kakak yang sudah segar dari ngantuk pun melangkah keluar dari kereta juga.
            “Lima ringgit.” Jawab mak cik pemilik gerai bila ditanya. 


Saya membelek pisang warna kuning kemerahan dalam hati yang nekad untuk membeli setandan. Anak-anak hairan dan bertanya kenapa pisang merah itu yang saya beli. Banyak lagi pisang ‘biasa’ yang ada, sebaik saja saya duduk elok semula di dalam kereta.
            “Sedap ka pisang ni mak?” Soal Akif yang tidak berapa berkenan dengan tindakan saya.
            “Nanti mak rasa.”
Perjalanan ke Tip of Borneo bersambung sambil menjamah buah salak dan pisang yang dibeli. Kelat dan manis sekali buah salak dan pisang merah kekuningan ini rasanya lemak dan manis sekali. Akif yang duduk di bahagian belakang sekali sudah jatuh suka pada buah salak. Sehinggakan bungkusan buah itu diambil supaya tidak perlu meminta-minta lagi sebiji demi sebiji.

No comments:

Post a Comment