Nuffnang

Saturday 22 July 2017

DEMI RINDU ITU




"Ayu cepat siapkan novel. Kita cadang nak launch sekali dengan filem nanti."






Jun 2017

Sudah lama manuskrip draft pertama DEMI RINDU ITU lena dalam fail laptop. Sudah makan tahun tidurnya tidak saya ganggu. Nak mengintai pun tidak tergerak hati. Mungkin hati dan akal seketika dulu bersatu menyiapkan skrip DEMI dan tidak lama kemudian 'diamanakan' pula untuk memperkembangan idea Teman Jiwa (tajuk asal) mantan VC ke dalam naskah novel:

 Azmeer CEO sebuah syarikat kejuruteraan yang panas baran, 'harsh' dan suka maki hamum staf bawahannya, (mempunyai seorang isteri yang lumpuh), jatuh hati kepada Nurbaya, 'ugly betty' dari kampung yang sudah cantik jelita 

 ke dalam bentuk cerita  dalam Teman Jiwa a.k.a Soulmate (Haswida Abu Bakar, 2016):

 Merungkai kisah Nur Rukiah  dari Kampung Tupai yang biasa-biasa sanggup dimaki hamum dan dihina sebagai gadis kampung kolot oleh Azmeer, CEOnya demi untuk 'menghidupkan' keluarga di kampung dan kemudian dengan kun fa ya kun Allah, Azmeer jatuh kasih pada Rukiah. Sungguhpun begitu kerana ikrar janji setianya pada arwah isteri -tidak akan berkahwin lagi- Rukiah tidak boleh dia nikahi,

 dan bukan kisah Azmeer CEO  yang kaya raya (seperti idea asal).  

Draft pertama DEMI RINDU ITU siap akhir 2014 dan hanya Jun 2017 barulah saya membuka semula  fail ini di dalam laptop. Maka ketika ini bermulalah proses penulisan draft kedua cerita kembara Thea di bumi yang sangat asing pada dia.


Pada saya proses menulis dan merungkai cerita draft kedua inilah yang sukar dan sangat mencabar minda dan imaginasi saya sebagai seorang penulis novel. Ketika inilah dari 250 muka surat ketika draft pertama akan menjadi seganda atau dua kali ganda jumlah muka suratnya. Akan hadir idea-idea baru yang samada boleh kita guna-pakai atau pun hanya sebagai 'pengganggu' plot cerita yang perlu saya abaikan. Kalau ditanya cara saya menulis mungkin tidak sama dengan penulis yang lain. Saya menggunakan 'formula' tiga draft  proses  penulisan novel. Saya yakin dan pasti formula ini tidak boleh digunapakai oleh pemberi idea.

*'formula' tiga draft  proses  penulisan novel akan dihuraikan dalam nukilan akan datang.

Pada yang berminat untuk memiliki Teman Jiwa a.k.a Soulmate, boleh menempah dari saya melalui PM di Haswida Abu Bakar-Write Page:

https://www.facebook.com/haswidaabubakarwriter/

Novel ini tiada dipasaran. Terhad hanya kepada 200 naskah (cetakan kedua)

2 comments:

  1. Salam.. Kali ni terbitan mana ye?

    ReplyDelete
  2. Salam Kay,
    Belum pasti lagi. Saya dan pengarah masih dalam proses perbincangan. Keutamaan adalah saya akan cetak sendiri seperti novel Teman Jiwa a.k.a Soulmate.

    ReplyDelete