Nuffnang

Saturday 17 February 2018

Cengkeh dan 'Magisnya'








Cengkeh dan Sakit Gigi

‘Cuba gigit bunga cengkeh. Atau tumbuk lumat beberapa kuntum dan sumbat ke lubang gigi yang sakit.’ 

Cadang saya pada seorang teman yang sudah beberapa hari sakit gigi.

Petua ini saya terima dari seorang kawan sudah lama. Ketika itu sakit gigi yang dialami saya hanya Dia Yang Mengerti dan Maha Mengetahui. 

Saya membuat ‘research’ tentang kebenaran petua ini di internet. Bukan saya tidak percayai sahabat itu tetapi kalau sudah dikatakan petua orang dulu-dulu pasti ada yang menulis tentang ini. Dan…ya benar. Banyak ‘artikel’ yang ‘bercakap’ tentang hal khasiat bunga cengkeh atau dalam bahasa Inggeris cloves  dan nama saintifiknya adalah Syzygium aromaticum, Syn. Eugenia aromaticum dari keluarga pohon Myrtaceae. Antara element bunga cengkeh adalah bersifat antiseptik. Maka tidak hairanlah bagaimana boleh bunga cengkeh ini mampu untuk mengurangkan sakit gigi.

Cara Saya:

1. Gosok gigi perlahan-lahan.
2. Kumur dengan air garam
3. Gigit 3 kuntum bunga cengkeh pada tempat yang sakit. Atau
4. Tumbuk 3 atau 5 kuntum sehingga hancur dan      
    sumbatkan pada lubang yang sakit dan tutup (gigit) 
    dengan kapas.

Kesannya:

Akan terasa berdenyut-denyut kuat pada bahagian yang sakit itu. Biarkan sehingga denyutan itu berkurangan atau hilang. Lebih elok ulangi cara di atas sekali lagi. InsyaAllah sakit gigi akan hilang.


Petua ini serasi dengan saya. Alhamdullilah.

Anda yang pernah mencuba petua ini bagaimana? Serasi?

Selamat Menyambut Tahun Baru Cina dari saya dan keluarga.

No comments:

Post a Comment