Nuffnang

Saturday 19 May 2018

Selamat Bersahur



Ramadan Al Mubarak

Alhamdulillah sudah tiga hari kita berada di dalam ruang Ramadan Al Mubarak.  Bagaimana dengan dan apa sahur anda tadi?

Selalunya saya hanya akan bersahur dengan: dua atau tiga keping  roti bersalut butter dan kaya.  Satu atau tiga biji kurma Mariami (jenis kurma yang saya suka), nescafe dan segelas air putih. Tetapi  kali ini saya mengubah sedikit menu. Saya amalkan bersahur dengan susu bercampur kurma. Atau dengan tepatnya, susu yang direndam kurma. Sememangnya khasiat bersahur begini ramai yang sudah amalkan. Cuma saya saja baru mencuba untuk amalkan ketika puasa kali ini. Selama dua hari ini, Alhamdulillah badan tidak cepat letih. InsyaAllah badan masih bertenaga lagi sampai ke waktu Asar.

        Susu Kurma





1. Susu
Ikut kegemaran hati. Untuk saya – susu Omega Plus


2. Kurma (Mariami).
Koyakkan dua atau tiga bahagian (ikut kata hati)

Kenapa tidak di blend? Jawapannya mudah. Malas. Pada saya khasiatnya sama.

Caranya menyediakan mudah:

Bancuh susu pilihan (tanpa gula) –panas. Kemudian  masukan kurma. Biarkan lima ke sepuluh minit untuk zat dan rasa kurma sebati dengan susu panas. Kemudian gaul atau kacau berkali-kali (ikut rasa). Barulah minum sambil mengunyah kurma yang sudah lembut. Susu ini akan menyerap manis kurma dan ada ketikanya susu tanpa gula ini akan menjadi sangat manis.

Selamat mencuba ya. Nanti kongsilah pendapat dan pandangan anda.

Selamat Bersahur.

No comments:

Post a Comment