Nuffnang

Saturday 12 May 2018

Bidadari Langit Ketujuh




Cerpen Di WANITA-April

Bidadari Langit Ketujuh 'bersiaran' di majalah WANITA keluaran April. Cerita riang-ria, kalau dalam filem genrenya adalah romantik komedi.

Cerita tentang anak bujang yang jatuh hati pada anak gadis kampung yang 'misteri'. Misteri sangat kah? Mungkin hanya pada dia.


Cerita yang saya rungkai dari idea yang turun ke hati dari DIA pemilik ilmu dan Qalam ketika saya sedang memandu kereta pulang dari kerja, suatu petang dahulu. Singgahnya idea pada hati menjadikan saya geram. Masakan saya boleh berhenti di lebuhraya depan bangunan MSU itu untuk mencatat QalamNya ini dalam bentuk tulisan sebelum ia terbang semula ke langit. Maka terpaksa saya redha dan biarkan pergi hilang entah ke mana dan setiba di rumah saya sudah lupa idea ceritanya bagaimana.

Alhamdulillah idea ini singgah lagi beberapa hari kemudian ketika saya sibuk menaip menyiapkan  artikel yang sudah 'nazak' dateline nya untuk sebuah konferen. Maka idea itu sempat saya 'tangkap' dan sangkarkan dalam bentuk tulisan dan simpan.

Pada yang sudah membaca cerita Ilham dan Dura ini, apa komen anda?

Ada yang mencadangkan supaya dinovelkan. Sememangnya cerita ini adalah untuk saya novelkan pada awal perancangan tetapi masih tidak bersempatan maka cerpenlah jadinya.

Terima kasih sebanyak pasir di pantai buat editor, pelukis ilustrasi dan warga kerja WANITA.


***
Selamat Pulang Tun Mahathir ke pangkuan rakyat dari saya dan keluarga.

Semoga kesihatan Tun sentiasa dalam peliharaan dan rahmatNya. 

No comments:

Post a Comment