Nuffnang

Monday 25 May 2020

Aidilfitri Norma Baru




Assalamualaikum

Salam Syawal kedua.

Bagaimana norma sambutan Aidilfitri baru ini? Sudah boleh menyesuaikan diri dengan budaya dan resam yang tidak seperti selalu? Mungkin yang pertama kali dalam hidup.

Saya faham suasana baru ini lain. Kesanggupan kita mengharungi kesesakan jalanraya yang luarbiasa demi untuk meraikan hari kemenangan ini bersama keluarga di kampung, perlu kita tinggalkan untuk kali ini. Resam ziarah menziarahi sanak saudara dan rakan taulan di kampung yang sudah lama tidak berjumpa juga perlu kita lupakan. Begitu juga adat menziarah pusara. Semua harus kita 'korbankan' untuk kali ini.

Chik Teq dan Chik Net
Meskipun begitu, untuk saya ruang PKPB bukan penghalang saya dan keluarga untuk menyambut kedatangan Aidilfitri Hari Kemenangan ini dalam suasana sederhana tapi meriah dengan kasih sayang.

Tahun ini saya dan keluarga tidak berbaju baru. Menempah pun tidak, membeli pun tidak juga. Suami dan Akif memakai baju Melayu tahun lepas (baju raya tahun lepas 2019). Kakak memilih jubah biru yang dia ada. Untuk disenadakan dengan warna baju daddy dan Akif. Si bongsu yang  tertinggal baju Melayu biru gelap ini di asrama, memakai baju Melayu kuning (tema 3 tahun lepas). Masih muat? Sebab ini baju si abang. Baju sahaja muat elok tapi seluar sudah singkat (atas sejenkal dari buku lali). Maka saya harus senada dengan warna kuning sibongsu. Barulah nampak 'cantik'.

Menyambut Hari Kemenangan

Uncle Shukri dan keluarga
Hari Kemenangan semalam, saya dan keluarga sibuk juga. Ada dua tetamu istimewa. Adik dan adik ipar. Meriah. Bersembang-sembang sambil makan lemang cicah rendang dan mengunyah kuih raya.

Si kakak dan Pega sedang melayani sepupu (anak Chik Teq)
Anak sulung Chik Teq sudah kenyang dan sedang menonton.
Akitvi raya pertama tidak sudah di situ. Petangnya pula kami sekeluarga ke rumah adik -Chik Teq anak-anak. Ada bbq keluarga di sebelah petang. Bakar-bakar daging sambil lepak dan menyambung cerita yang berhenti ketika di rumah saya pagi tadi.

Bbq keluarga di rumah Chik Net dan Chik Teq

Sedapnya kambing dan ayam bakar
Aidilfitri pertama sudah tamat. Syawal kedua dan seterusnya tidak dibenarkan lagi resam ziarah menziarahi. Alhamdulillah semua ini kenangan yang indah untuk Aidilfitri 2020. Semoga ia juga meninggalkan memori yang indah buat anda juga.

Anak-anak panda bears/gummie bears/ ducklings saya.



SELAMAT MENYAMBUT AIDILFITRI. 
MAAF ZAHIR DAN BATIN 

Wassalam.

No comments:

Post a Comment