Nuffnang

Saturday 31 March 2018

Waris Seni Keluarga






Darah Seni Yan

Assalamualaikum


Hanya mungkin pada si kakak dialirkan Al Khaliq bakat seni yang DIA berikan sedikit kepada saya dan dan bukan pada adik-adik. Sungguhpun begitu darah seni yang mengalir dalam jasad anak sulung saya ini berbeza sangat dengan seni yang Al Khaliq pinjamkan kepada saya. Waris seni yang hadir pada anak perempuan saya ini adalah  molekul darah seni dari arwah Yan (Wan-ayah saya- Abu Bakar Hussein) yang dipanggil Yasmin dan adik-adik. Saya sebenarnya tidak mahir melukis seperti si kakak walaupun arwah ayah sudah penat melatih tangan ini dahulu melalui seni lukisan air (watercolor) yang dia mahir. 



Bakat Yasmin ini saya dan suami kesan ketika sekolah rendah dulu. Gemar melukis dan mampu imitasi pohon-pohon dan rumput-rumput laman rumah dengan detail ke kertas lukisan menjadikan saya kagum dengan kebolehan ini. Maka dia, kami hantar ke kelas seni setiap hujung minggu dan hasilnya ketika ini dia mendalami ilmu Allah ini diperingkat diploma Seni Halus (Fine Art) di institusi pengajian tinggi. Alhamdulillah.

Pameran Lukisan Titik Lenyap.



Baru-baru ini lukisan –Ko Lipe Island, si kakak dipamerkan di galeri fakultinya melalui projek pameran –Titik Lenyap (12-23 Mac 2018) dan dirasmikan oleh DYTM Raja Muda Perak Darul Ridzuan. Pameran yang memberi ruang kepada pelajar untuk mempersembah dan ‘exhibit’ karya mereka kepada publik.


Karya yang diimitasi dari gambar yang dia ambil ketika percutian kami di Koh Lipe Oktober tahun lepas. Karya Ko Lipe Island ini adalah antara yang menangkap pandangan DYTM Raja Muda ketika hari perasmian itu. Sebagai ibu dan juga ayah kepada pelukis muda ini, senyum kagum dengan bakat dan kemahiran yang Allah berikan kepada dia, melebar. Hadza Fadli Min Rabbi. Alhamdulillah.

Medium Seni Yang Berbeza dari Yan

Meneliti karya ini ketika kunjungan saya sekeluarga ke situ pada petang hari terakhir pameran, hati saya kembang berlapis-lapis, sudah kian mahir gaya brush stroke dan sudah peka dan mahir permainan warna. Daddy pun kagum juga dengan kebolehan puterinya. Apatah lagi adik-adik yang tidak mahir langsung dengan seni dan kemahiran mereka adalah bidang bolasepak, terpegun juga dengan karya si kakak ini. Terima kasih saya dan suami kepada para pensyarah yang membimbing puteri kami melalui ilmu seni yang dia minati ini.





            ‘Oil Painting’

Cerita Yasmin ketika saya membelek jalinan warna pada ombak dan kapal yang sudah ‘elok’ kerana ketika proses menghasilkan karya ini saya sering mengkritik setiap kali pendapat saya diminta;

‘tidak hidup kakak. Perbaikki  lagi sebab flat’

Ada ketikanya komen saya ini menjadikan dia ‘malas dengar’ dan memberi alasan-alasan yang menjadikan saya mengukir senyum saja.

Ya seni oil painting ini bukan seni arwah ayah –Wan Yasmin. Walaupun seni Wan dan cucu ini berbeza medium, memang jelas pada saya dan suami, Yasmin adalah satu-satunya cucu arwah ayah (yang saya tahu) mewarisi bakat seni lukisan dia. 

Al Fatihah buat arwah ayah- Abu Bakar Hussein. Semoga ayah ketika ini ayah sedang berbahagia bersama  mak-Hasnah Abdul Rahman di alam sana dalam kasih dan rahmatNya dan berada di kalangan hambaNya yang suci dari segala dosa. Amin


Kepada sesiapa yang berminat untuk memiliki lukisan ini, bolehlah berhubung dengan saya diblog ini. Harga yang diletak adalah RM 600.



Assalamualaikum

No comments:

Post a Comment