Nuffnang

Sunday 22 April 2018

Kota Duyung Singa


Temasek dan Singapura 

'Tugu patung' Singa Laut, berbadan sisik ikan dan berkepala singa seperti seekor ikan duyung ini, sempat saya dan keluarga ziarah dan berkenal-kenalan sekejap, ketika singgah kami di tanah Temasek. Patung ini dikatakan diinspirasi dari gabungan Temasek dan Singapura. Berbadan ikan  bersisik adalah ikon dan simbol tentang 'asal usul' Singapura yang dipanggil Temasek suatu ketika dahulu.

Dari pembacaan,Temasek merupakan perkataan atau bahasa Jawa yang membawa maksud pekan laut atau perkampungan nelayan. Manakala berkepala Singa merujuk kepada tanah Singapura yang baharu. Ia  membawa maksud Bandar Singa.


Letak duduk kawasan ini adalah berlatarkan Marina Bay yang mengangkat wajah moderniti Singapura yang suatu ketika itu hanyalah ruang 'pekan laut'.

Merlion


Megah berdiri setinggi 8.6 meter dan berat 70 tan, diukir oleh pengukir tempatan - Lim Nang Seng.
Rupanya Merlion si Singa Laut ini mempunyai ramai peminat yang terdiri dari serata tempat di bumi ini. Masing-masing beria-ia ingin bergambar dengan si Singa Laut yang putih bersih ini.

Termasuklah kami sekeluarga. Khususnya si bongsu yang berulang kali menyuarakan hasratnya untuk bertemu mata dengan Si Singa Laut sebaik saja hasrat untuk ke sini saya dan suami umumkan.


No comments:

Post a Comment