Nuffnang

Saturday, 30 June 2018

Aidilfitri dan Iklan TV





Assalamualaikum,

Salam Syawal,

Bagaimana sambutan Aidilfitri anda? Meriah? Untuk saya dan keluarga Alhamdulillah.

Aidilfitri pada saya hari meraikan kemenangan nafsu ‘manusia’ yang berjaya kita tundukkan. Bukan meraikan kepulangan Ramadan ke langit. Aidilfitri juga adalah hari untuk kita bergembira dalam suasana gembira dalam suasana kasih sayang dan kemaafan.  Justeru, Aidilfitri perlu diraikan bersama keluarga terdekat. 

Dengan kata lain, ia perlu disambut dengan ibu dan ayah. Maka dengan itu takbir raya sangat memberi kesan kepada masyarakat di perantauan. Maka dengan hal ini juga, ayah dan ibu akan terasa sedih, terkilan dan kecewa apabila  anak-anak tidak pulang raya. 

Oleh kerana itu juga iklan-iklan raya sering mengangkat isu rasa dan emosi ibu dan ayah ini dengan latar di kampung  kerana Aidilfitri adalah sinonim dengan konsep BALIK KAMPUNG.
Sungguhpun begitu, tahun ini-kali ini, saya memilih iklan raya DBKL. Konsep idea Aidilfitri –diraikan dengan orang-orang tersayang, berbeza dengan yang lain walaupun mengangkat emosi orang tua  (ibu) yang sama.



Tentang ibu yang faham keadaan anak dan demi Aidilfitri, si ibu berjaya kalahkan ‘ego’ seorang ibu dengan menziarah anaknya di Kuala Lumpur. Maka konsep Balik Kampung dalam iklan-drama ini sudah hilang.

 Bagaimana dengan anda? Apa iklan-drama raya 2018 yang anda suka?

No comments:

Post a Comment