Assalamualaikum,
Salam
Syawal,
Bagaimana
sambutan Aidilfitri anda? Meriah? Untuk saya dan keluarga Alhamdulillah.
Aidilfitri
pada saya hari meraikan kemenangan nafsu ‘manusia’ yang berjaya kita tundukkan.
Bukan meraikan kepulangan Ramadan ke langit. Aidilfitri juga adalah hari untuk
kita bergembira dalam suasana gembira dalam suasana kasih sayang dan kemaafan. Justeru, Aidilfitri perlu diraikan bersama
keluarga terdekat.
Dengan kata lain, ia perlu disambut dengan ibu dan ayah. Maka dengan
itu takbir raya sangat memberi kesan kepada masyarakat di perantauan. Maka dengan
hal ini juga, ayah dan ibu akan terasa sedih, terkilan dan kecewa apabila anak-anak tidak pulang raya.
Oleh kerana itu
juga iklan-iklan raya sering mengangkat isu rasa dan emosi ibu dan ayah ini
dengan latar di kampung kerana
Aidilfitri adalah sinonim dengan konsep BALIK KAMPUNG.
Sungguhpun
begitu, tahun ini-kali ini, saya memilih iklan raya DBKL. Konsep idea
Aidilfitri –diraikan dengan orang-orang tersayang, berbeza dengan yang lain
walaupun mengangkat emosi orang tua
(ibu) yang sama.
Tentang ibu
yang faham keadaan anak dan demi Aidilfitri, si ibu berjaya kalahkan ‘ego’
seorang ibu dengan menziarah anaknya di Kuala Lumpur. Maka konsep Balik Kampung
dalam iklan-drama ini sudah hilang.
Bagaimana dengan anda? Apa iklan-drama raya
2018 yang anda suka?
No comments:
Post a Comment