Nuffnang

Sunday 21 January 2018

Cendawan Kobis Goreng








Menu Dari Peti Sejuk

Hari cuti tidak selalu saya dan keluarga duduk rehat-rehat di rumah. Selalunya akan ada saja aktiviti bola anak-anak bujang. Kalau bukan si abang, harus ke padang bola untuk perlawanan si adik dan begitulah sebaliknya. Ada ketikanya, abang dan adik mempunyai perlawanan bola pada hari yang sama. Maka saya dan suami harus berbahagi tempat. Kalau tidak kerana hal anak-anak, saya atau suami akan ada hal lain yang ‘tidak membolehkan’ saya masak, kerana harus ke sana dan ke sini menguruskan hal berkenaan. Maka lauk pauk tengahari 'dibungkus' dari kedai saja.

Hari ini saya cuti dan hari ini tiada apa-apa aktiviti, maka saya MASAK! Pagi-pagi lagi saya sudah bercadang menu kurma ayam dan sayur campur untuk makan tengahari nanti. Tetapi sayur apa?


Maka ruang sayur di dalam peti sejuk saya buka dan belek. Ada kacang panjang…kacang buncis, bendi, lobak merah, kobis, bunga kobis dan tomato. Perlukah saya masukkan semua jenis sayur ini? Hanya ketika itu pandangan saya menangkap bungkusan cendawan shitake yang terselit dan tersembunyi di bawah kumpulan lobak merah dan tomata. Maka saya sudah tahu menu sayur campur saya: CENDAWAN KOBIS GORENG!

RESEPINYA:

Kumpulan A

1. Bawang Putih
2. Bawang Merah

Kumpulan B


1. Cendawan Shitake
2. Kobis
3. Lobak Merah







Cara Memasak.

Tumis Kumpulan A sehingga masak atau garing (ikut citarasa sendiri). Tabur sedikit secubit rasa (ikut kehendak hati. Kalau tak mahu pun tak apa). 

Masukkan cendawan dan tambah sedikit air. Goreng sebentar. Biarkan perisa cendawan itu sebati dengan air. 

Kemudian masukkan lobak merah dan gaul lebih kurang lima ke 7 tujuh minit. 

Akhir sekali masukkan kobis dan taburkan sedikit garam (ikut citarasa). Gaul sehingga daun kobis menjadi lembut sedikit (pada yang suka kobis menjadi lembut dan lembik boleh saja, tak ada masalah). SIAP!




Bagaimana dengan menu ini? Serasi dengan citarasa anda?

Selamat Menyambut Ulang Tahun Keputeraan Sultan Kedah.



No comments:

Post a Comment