Nuffnang

Saturday 17 March 2018

Nasi Goreng Kurma Ayam



Hari Malas Saya.


Setiap kita a.k.a ibu pasti ada hari malas masak. Setuju? Semalam saya tidur jam 2.30 pagi untuk memberi pengakhiran pada cerpen yang sudah seminggu saya kisahkan. Maka hari ini  adalah hari MALAS saya. Apatah lagi sekejap lagi saya akan bergegas ke padang untuk menjadi penyokong setia anak-anak beraksi di padang bola.

Maka hari ini untuk menu makan tengahari adalah nasi goreng Kurma Ayam. Kurma ayam adalah menu makan tengahari semalam. Masih ada dua ketul dan kuahnya banyak lagi dan nasi semalam pun masih ada –banyak. Tips dan pengalaman ini saya kutip dari seorang teman ketika menjadi anak rantau beberapa tahun dulu. Menjadi anak rantau di tanah ratu selama tiga tahun setengah mengajar saya supaya jangan membazir.

Rencahnya saya adalah dari ruang sayur peti sejuk. Gunakan apa yang ada dan serasi dengan citarasa anda dan keluarga.


Resepinya

Kumpulan A (Ditumbuk)

1. Bawang Putih
2. Bawang besar (yang kecil)
3. Halia



Kumpulan B

1. Nasi sejuk
2. Kuah Kurma Ayam
3. Ayam Kurma yang sudah dicarik-carik kecil.






Kumpulan C
(Jenis sayuran yang ada di peti sejuk dan menjadi pilihan hati)

1. Kacang Panjang
2. Celeri
3. Tomato (Yang dipotong 6)
4. Fish Cake 
(Ya ini bukan sayuran. Tetapi fish cake ini ada di dalam peti sejuk)

Cara Memasak:




1. Tumis kumpulan A sehingga masak/garing
2. Masuk Kuah Kurma + Ayam Kurma + Fish Cake+ Tamato.       Kacau sehingga lebih kurang 5 -7 minit.
3. Masukkan nasi sejuk+ Kacang Panjang. 
  Kacau sehingga kering.
4. Masukkan Celeri dan kacau sebentar. SIAP!

Sudah ada idea untuk menu masakan tengahari anda?


No comments:

Post a Comment