Saturday, 5 January 2013

Snippet dari Skandalous Ika: Cinta Berani Mati.


Suatu Petang Di Hujung Ramadhan:


Kenapa tiba-tiba saja dia boleh menghantar kad raya kepada aku pulak? Anak Tok Imam Kota Sarang Semut itu menghantar kad raya yang besar ini kepada aku?!
“Ika…Ika…pasai apa lari macam nampak hantu tadi?” Soal Mak di sebalik pintu.
“Tak ada apa-apa Mak…”
Sapa hantaq kad raya yang besaq tu?” Soal Mak lagi. Aduh, macam mana harus aku jawab soalan Mak yang ini. Mahunya Mak berceramah panjang bila aku menyebut nama Khaleef Idil. Pasti Ayah akan berkhutbah pula bila berita kad ini sampai ke telinga dia.
“Kawan kolej Mak.” Itu saja yang mampu aku jawab dengan harapan Mak tidak bertanya banyak lagi.
“Kawan baik-baik. Pilih yang elok-elok. Bawa tunjuk dekat Ayah dengan Mak nanti.” Kata Mak dalam nada sungguh lembut. Kata-kata Mak tadi menjadikan debaran yang laju tadi berhenti . Apa maksud Mak bila berkata begitu tadi? Adakah Mak ingat aku dan Khaleef sudah lama berkawan, bercinta dengan lebih tepat lagi?
“Kawan saja Mak.” Balas aku.
“Ya lah…lepas habis baca kad tu..turun bawah…goreng kuih Che Mek Molek yang Tok Besah kau bagi untuk buka puasa.”
“Baik Mak.” Jawab aku dalam senyum. Ada –ada saja Mak ni. Lain yang disangka lain pula yang jadi. Dengan hati yang sudah mula berdebar semula, kad tadi aku buka sekali lagi. Melihat dan membaca setiap baris ayat yang tertulis di situ:

Assalammualaikum Zulaikha Mat Ayob,
Selamat Menyambut Aidilfitri
Maaf Zahir & Batin
Semoga perkenalan ini kekal dan dirahmati DIA dunia akhirat
Salam Aidilfitri dari
Khaleef Idil bin  Haji Ismail

Aku memasang senyum dan membaca barisan ayat yang ditulis itu berkali-kali. Walaupun kata-katanya sungguh ringkas dan biasa tetapi ia menyusup masuk seperti pelangi terang di langit hati. Melekat kukuh dan mencengkam dalam pada dinding hati aku. Menjadikan ruang hati indah berwarna warni. Sejak kehadiran kad itu di dalam hidup aku, hati aku sudah punyai tuan dan sangkar emasnya yang tersendiri. Sangkar emas di dalam sangkar hati Khaleef Idil.

No comments:

Post a Comment

2011 Reading Challenge

Ayu has read 0 books toward a goal of 100 books.
hide