Nuffnang

Sunday 31 December 2017

Adakah Malaysia Akan Dihujani Salji?






Assalamuailakum

November lepas saya ke sebuah 'Shopping Mall'. Terkejut dan hairan apabila mata menangkap ruang sebuah kedai baju rangkaian antarbangsa, penuh dengan koleksi baju  musim sejuk- winter cloth

"Sekejap…adakah aku ketika itu sedang berada di UK atau negara Eropah yang sedang tenggelam dalam ruang musim sejuk atau berada di salah sebuah daerah di Amerika atau pun mungkin di mana-mana daerah di  ‘Benua China’: China, Korea, Jepun atau negara berdekatan mereka? Atau mungkin ramalan pakar meteorologi bahawa Malaysia mengalami musim sejuk dan bakal dihujani salji tidak lama lagi?"

Pelik dan hairan saya bercampur lucu dan anak-anak pun ketawa kecil juga. 

Adakah akan ada yang membeli pakaian musim sejuk ini yang sememangnya tidak sesuai dengan cuaca Malaysia? Ya musim sejuk akan melanda Malaysia kerana pada waktu-waktu begini dikatakan musim tengkujuh. Tapi sejuknya tidaklah mencecah bawah  10 atau 0 darjah Celsius, yang menjadikan masyarakat kita harus dan wajib membeli pakaian musim sejuk –beku seperti di negara empat musim.

Benar rangkaian ‘butik’ ini bertompok serata negara di dunia dan berpusat di negara empat musim. Tetapi haruslah seseorang  yang dilantik sebagai ‘pakar’ perancang atau publisiti dan pemasaran atau pun PR, faham dan teliti tentang produk yang akan dijual. Produk itu harus selari dengan permintaan dan keperluan pengguna masyarakat setempat. Sehubungan dengan ini, adakah koleksi pakaian sejuk sebegini selari dengan permintaan dan keperluan kami di Malaysia?

***

Sedar atau tidak hari ini adalah hari terakhir kita berada di ruang dan alam 2017. Esok akan hilang tahun 2017 dalam kalendar Georgian  dunia. Ia akan menjadi sejarah dalam kenangan dunia. Apa azam anda kali 2018?

Selamat Berada di Ruang 2018. Semoga kita sentiasa dalam rahmatNya.

Assalamuailaikum

No comments:

Post a Comment